Friday, December 19, 2008

slutet gott, allting gott...

Mina sista sju dagar i bangladesh.

Onsdag – (i förrgår) blev rentvådd på immigration då polisen officiellt erkände att de gjort fel i utredningen och jag är alltså inte längre misstänkt. Fick ingen ursäkt men ett exit permit så att jag kan/och måste lämna landet inom sju dagar. På Julafton.

Torsdag - (igår) lyckades tigga till mig ett indiskt express visum samt ta mig med tåg till thanapara. Khaleda Zia (före detta premiärministern) skulle besöka grannbyn Sardah men när hon inte hade kommit vid elva på kvällen så åkte jag hem. Trött efter tokig vecka.

Fredag - (idag) packar ihop mitt liv i bangladesh, lunch hos Mr Raihan och hans familj. På kvällen blir det sista te-hänget med grabbarna grus i grannbyn och förberedande för morgondagens hetts intervjuer.

Lördag - blir hämtad av Shadina vid 6.30 för att besöka hennes hem, kolla vad hon gör för arbete innan hon börjar jobba på textilfabriken vid 9.00. Sedan hem till Monoara för samma ändamål. 9.00 djupintervjuer med båda kvinnorna om empower-händelser i deras liv och sen renskrivning.

Söndag - De sista förändringarna på Svalornas produkter ska fixas. På kvällen blir det cultural show på en sandfraktarbåt och jag hoppas att alla jag känner kommer. Jag ska försöka få ihop en poi show och bjuda på lakrits och gott och blandat godis.

Måndag - Skickar hem saker till sverige. Tåg till Dhaka.

Tisdag - Hämtar mitt indiska express visum.

Onsdag - (julafton) flyger till Delhi (inshallah!) och firar jul på ett sunkit hotel ensam i turistkvarteren...

6 comments:

Anonymous said...

Om det är en tröst?! Vi ska inte heller fira jul på självaste julafton...vi ska hålla i en training för kvinnorna på Gaenati. =)

Men...deppa inte för det, hur många gånger får man chansen att fira jul i slummen i Indien?! =)

Stora kramar!

i. said...

hej ellen. skönt att det löst sig.
vi blev väldigt lugnade av ditt inlägg.

Ha en trevlig jul, du slipper åtminstone underkylt regn och blöta fötter åsså hittar du säkert trevligt folk att hänga med.

Kramar / i.

Anonymous said...

GOD JUL!!

Sofia. said...

The stalker is writing again! =)

Har du kommit hem ännu? Firat jul med familjen? Berätta om allt!

Njomza hälsar och önskar dej en God Jul!

Stora kramar!

Anonymous said...

God Jul Ellen!

Maste bara beratta att jag har skaffat mig en hona och en tupp, hur harliga som helst.

Puss

Anna

Anonymous said...

Gumman det verkar so´m det hänt en del! finns du hemma än?? call me! Älskar dig! puss puss