Saturday, August 23, 2008

Bröllop






Bröllop i Bangladesh är precis lika hysteriskt som man kan tänka sig. Hysteriskt roligt, hysteriskt mycket folk, hysteriskt mycket färg och hysteriskt med sötsaker. Listan kan bli lång. Men mest av allt är det en fest som de som jag aldrig kommer att glömma!

Jag har varit på två muslimska bröllop under min tid här i Bangladesh, denna gång var det (chefen på TSDS) Raihans bror som gifte sig med en avlägsen släkting. Jag och min lärare Josefin som är på besök från Österlens Folkhögskola var självklart där! Det var ett glatt bröllop som varade i tre dagar med början på torsdagskvällen och avslutning på lördagseftermiddagen. Eftersom vi var vänner till brudgummen så spenderade vi torsdagen hemma och honom, då man enligt bangladeshisk sed för att bringa lycka ska erbjuda honom sötsaker, ge pengar och smörja in hans ansikte med gurkmeja. På fredagen beger sig alla till brudens hus, där hon ska få en massa presenter och brudgummens gäster ska bjudas på massor med lyxig mat och sen ska alla kvinnor sminka bruden och klä på henne nya fina saris. Lördagen innebär själva ceremonin hemma hos brudgummen. Då får brudparet för första gången vara i samma rum, innan är de alltid på olika ställen. Den ska vi på idag så jag får berätta om den senare.

Drar till Dhaka i eftermiddag med tåg. Har varit i Thanapara nu i två månader så ska unna mig lite pasta i storstaden och lämna Josefin på flyget till Sverige.

Massa kärlek och hysteriska färger till höstsverige!

//ellen

No comments: