Thursday, September 4, 2008

Villagelife







Japp, då var det vardag igen. Idag har jag känt mig lite småsjuk. Därav alla blogginlägg, suttit inomhus. Jag är lite spänd på hur det kommer vara när monsunen tar slut, slippa svetten, kunna ha jeans och kanske till och med kunna sova med ett lakan över sig. Konstiga grejjer man fantiserar om…

Igår började Ramadan, fastan för de flesta här på TSDS. Även barnen fastar lite, men bara några dagar. Jag blir så imponerad, tänker jämt på mat. Svensk mat. Bär, yougurt, färskpotatis, humus, sallad, avokado med örtsalt, pasta, knäckebröd. För att inte tala om godis. Jag valde iaf att inte fasta. Tänkte sympatifasta men kom på att det inte var en bra ide. Jag äter bakom gardinen istället.

Har blivit med kattunge också. Tack för att man bor i en by med kossor överallt för ungen har ingen mamma och har inte öppnat ögonen ännu. Så det blir ljummen komjölk med en spruta nertryckt i halsen, 5ml minst sju gånger om dygnet. Alla här tycker jag är knäpp.

Har fått en bonus med visumtjaffset nu också. Ska tydligen vara lättare att få visum till Bangladesh via Nepal. Så jag får åka dit och söka! Goaste bonusen någonsin. Åker den 10 september!

Nu är det kvällsmat som gäller och sen rapportskrivning (har slappat idag).

Massa kärlek!

//ellen

PS. Har tagit min första motorcykel lektion. Jag var en naturbegåvning.

7 comments:

Sofia. said...

Hej! Ramazan har oxa - intressant att se, men inte helt enkelt att vara me! =)

Jo det gar framat...allt! Har varit en hel del resande och det tar inte slut. Men nu kanns det bra att vara har i Skopje, i Makedonien. Njomza har slaktingar har och jag har traffat de tidigare, sa det kanns lite som hemma. =)

Ikvall aker vi vidare till Albanien. Ska besoka nagra kvinnoorganisationer dar. Ska bli super-intressant. De arbetar lite annorlunda och med andra fragor. Efter det har vi planerat att vi ska aka vidare till Kosovo och besoka nagra organisationer dar, sedan hoppas vi att vi kan aka tillbaka till Georgien igen. Vi har saknat alla nya vanner och den familj som vi skapat dar.

Va roligt att du ska till Nepal - spannande! Ja, allt kan andras sa fort och det ar inte alltid daligt! =) Har du varit dar tidigare?

Annars verkar det ga bra for dej? Med praktiken, bloggen och rapporten? Det har kranglat sig lite for oss, men vi hoppas att vi kan ta igen det nar vi kommer tillbaka.

Ta hand om dej!
Vi hors!
Bamsekramar!

Anonymous said...

Hej vännen! Vad TRÅKIGT att du måste åka till Nepal... Måste kännas jättejobbigt, eller hur? ;) Härlig bonus vännen, vet ju hur länge du velat åka dit! Här hemma rullar det på. Skolan har börjat, Nolle P är äntligen över så nu är fadderisttjosanet slut för den här gången. En av nollorna var för övrigt din gamla vän Ameli... Stan är för liten! :) Sen så har vi flyttat också, tänkte maila lite bilder på nya lyan och stugan till dig, så du får se vad som pågår! Lägenheten är långt ifrån klar, men vi är ju inte dom snabbaste myrorna i stacken...:) Hoppas du har det bra och inte drunknar i monsunen! Älskar dig min lilla pulla! Crille hälsar också! PUSS!!!

Anonymous said...

Hej gumman! Gud vad du är bäst! Vilken upplevelse du har och så himla modig du är! Du ska veta att jag verkligen saknar dig här =) Måste bara berätta att Martin o jag ska flytta in till Malmö. Vid nobeltorget =) Kul va!! Hoppas att jag får krama om dig snart! Älskar dig gumman! Puss puss

Anonymous said...

HEEEEY!!

FAN, först nuuu hittade jag din blogg...skumt att jag inte kom med på mailinglistan... Åh, du verkar ha det underbart kära du! Åh kattunge också... vad heter han?

PUsssssar från en sänggående Em...

Anonymous said...

Åh sötis! Vad kul att ha kontakt med dig! Blev så glad när jag såg att du hade blogg! Då kan vi ju hänga massor i vår, ser fram emot det. JUst nu sitter jag o pluggar till en as tråkig tenta men men det måste ju funka också =) Den är på fredag, och då flyttar vi om två veckor, livet i Hörby var kanske inte det bästa för oss =) hehe. Men längtar efter dig älskling!! Det verkar som att du har det bra i alla fall ;) Massor pussar, ta hand om dig!

anna said...

Gött med Nepal. Hoppas att det går bra och att du får någrqa härliga dagar där! Skönt att lämna Ramadan också. Det finns mycket gott att äta i Nepal! Och kaffe, öl.. Jag jobbar apmycket för tillfället. ESF i MAlmö nästa vecka - det ska bli kul. Vi få se till att höras efter det. Kram och lycka till med allt. Tänker på dig.

Anonymous said...

Hej Greta!

Jag tänker också konstant på mat, och längtar hem lite ibland, antar att det är tremånaders regeln som göt sig gällande. DU skriver så roligt, jag lyckas aldrig lägga upp några bilder på min blogg, men på facebook går det visst....

Ha det så bra!