Sunday, June 22, 2008

H.H. Dalai Lamas Teaching


Den 5e och 6e Juni hade H.H. Dalai Lama sin andra ”teaching” i Dharamsala detta år. Under två dagar fick eleverna på TCV (Tibetan Childrens Village) chansen att ställa sina egna frågor till ”His Holiness” om buddhism och framtiden för det tibetanska folket. Allmänheten var välkommen att sitta på skolgården utanför aulan och lyssna via ett högtalarsystem och en tv som visade bilder inifrån salen. Jag och Dorjee var självklart där med en liten radio och hörlurar eftersom H.H.D.Ls teachings alltid hålls på tibetanska men direktöversätts till engelska och kinesiska och sänds via radio. (Kinesiska eftersom många unga tibetaner inte fått studera på sitt eget språk på samma nivå som mandarin, därför förstår de lättare så).

För att komma till TCV får man gå nästan en timma upp i bergen, en väg som alla skolbarn går varje dag fram och tillbaka till McLeod Ganj. Skolan startades som ett av de första projekten efter att det tibetanska folket erhållit exil av den indiska regeringen. Det är H.H.D.L syster som startat skolan och hon kallas för de tibetanska barnens moder. Alla barnen kallar henne för Amala. Ama betyder moder och La står för äldre person eller någon som man ser upp till.

Ämnet denna gång varierade och jag hade ibland svårt att följa översättningen pga dålig mottagning eller svåra buddhistiska ord från texter jag inte känner till. Basen på teachingen handlar alltid om hur man ska praktisera Dharma (religionen/läran) och hur man ska leva för bättre karma. Tyvärr missade jag att han talade om djurs rättigheter och vikten av att skydda djur som vi inte kan föda upp själva från utrotning. Men av det jag lyckades höra handlade en del svar om vikten för barn att spendera tid med sina föräldrar.

Den första bilden är från första dagen när alla med förväntansfulla steg anländer till teachingen, andra bilden är min radio, tredje bilden jag och fjärde bilden visar hur alla samlas si nära tv-skärmen under tältet som möjligt för att se bilder på Dalai Lama.

1 comment:

Unknown said...

Hej Ellen du måste vara försiktig när du är i sådana här större folksamlingar
Kram Pappa