Sunday, June 22, 2008

Carla, monsunen och indien som lämnar spår i alla sina gäster…


Min fina vän Carla har besökt mig i indien för en kort vecka! Jag mötte henne på flygplatsen i Delhi och lämnade henne en vecka senare, en dag innan jag själv flög till Bangladesh.

Det blev en mycket speciell vecka eftersom det blev veckan då monsunen officiellt kom till norra indien detta år. Den har varit på gång ett tag men förutspåddes inte anlända fören i slutet av denna månad. För mig var det en galen erfarenhet, har varit lite rädd för regnet eftersom jag aldrig levt i monsunland tidigare och ska göra det nu i 2 månader, men det var hel-galet och ganska kul. När vi skulle lämna McLeod Ganj med allt mitt bagage, en fjällräven ryggsäck, en 19 kg(och säkert mer nu för jag har köpt böcker) tung väska och en gigantisk data-väska med tusen grejjer som absolut inte får bli blöta. Så skulle det såklart stört regna. Vattenfall uppenbarade sig överallt från höjderna och brunt ler vatten rann ner för gatorna. Som tur var hade vi köpt regn ponchos dagen innan så jag kunde skydda datorn lite men vad jag inte tänkte på var att bussarna inte heller är vana vid regnet, eller vana är de men inte anpassade. Så det fanns flera vattenfall in i bussen också! Men datorn klarade sig för jag sitter och skriver på den nu…men det är roligt att åka buss i 15 timmar dyblöt.

Carlita och jag försökte hinna med det mesta möjliga denna korta vecka. I Dharamsala besökte vi templet, tibetanska museet och hann även med en vandring upp till Triund varifrån man kan se glaciären! Massor med momos, ingefärs-te och hide and seek kakor. På måndagskvällen hölls också en ljus demonstration för de tibetaner som nyligen tillfångatagits i Lhasa. I Delhi han vi också med lite shopping, Hanuman tempel och Gandhi museum innan det var dags för Kali att åka hem till Sverige i lördags natt.

Indien har lämnat spår i mig även denna gång, på sätt jag inte tidigare kunnat ana. Det har varigt tre underbara veckor av semester och mental förberedelse inför praktiken som nu stundar. Bangladesh är ett land jag så länge velat upptäcka, språket, musiken, floderna och gräsrotskampen gör landet unikt på kartan och jag ska försöka dela med mig av allt jag kan!
Jag lovar! Peace out! ellen

1 comment:

Sofia. said...

Heeej Gumman!
Sa roligt att du skriver...och du ar snabb - en riktig bloggare. =) Jag forsoker sa gott det gar...

Vi har varit i Zugdidi i en vecka nu. For oss ar vadret monsun har med! =) Antar att det inte ar det pa riktigt...men det regnar var/varannan dag och sa fort solen kommer fram ar vi ute.

Jag hoppas att du kommer trivas!!
Vi hors! Pusspuss