Thursday, October 16, 2008

Vad är väll en bal på slottet?

Expat kulturen i Dhaka är en värld för sig. Inte för att den är helt skild från det bangladeshiska samhället men nästan. Bangladesh är världens NGO-tätaste land med 4000 registrerade Non- Governmental- Organisations. Eftersom dessa oftast finansieras av s.k. nord-länder så finns det då en hel drös med Nord Amerikaner, Européer, Koreaner och Australiensare för det mesta stationerade i Dhaka. Samt alla företag som har sina fabriker i landet och några missionärer här och där. Dessa människor kallas då för Expats.

För att roa dessa finns det diverse grejer som är skapade för och ibland av Expatsen själva. En av eventen är den årliga Glitter Ball som anordnas av den Australiensiska Ambassaden. Tydligen tar biljetterna till denna fest slut på några minuter men en kompis till mig hade några biljetter över så jag beslutade mig för att hänga på.

Intressantare sociologiskt experiment får man leta efter. Tänk er en massa människor med säkert super viktiga jobb på NGOer, Ambassader och flashiga företag som går totalt bärsärk för en kväll om året och klär ut sig till skolflickor, kycklingar, militärer och superhjältar. Samtidigt som de uppträder i olika grupper med en humor präglad av sjuklig frustration, finlandsfärga och firmafest känsla. Jag kunde inte tro mina ögon och kvällen pendlade mellan att vara tok-kul och sorglig på samma gång. Men jag ångrar inte en minut att jag gick dit. Själv var jag utklädd till en cykel-rikshaw i tusen färger och en plast klänning som vi sytt upp kvällen till ära. Den minst bekväma utstyrsel jag burit i mitt liv, speciellt eftersom den sprack i ryggen efter cirka fem minuter. Men vad är väll en bal på slottet…och jag svirade vidare ändå.

Vardagen för mig är så olik denna absurda värld som finns att tillgå i Dhaka. Min lilla mysiga by där alla barn kan säga Hello, how are you? Där det vildaste man kan göra är att åka till grannbyn och dricka te om kvällarna. Men nu har jag sett och testat det bästa av båda världar. Och även om det låter så, så har det inte avskräckt mig från att arbeta internationellt i framtiden.

Firmafest.
Bless!

//ellen

2 comments:

Anonymous said...

Hej Ellen verkligen skojigt att följa din blogg och alla dina fantastiska upplevelser.
Pappa

Sofia. said...

Du får ta o lägga in en bild på din vackra plastklänning! =)