Sunday, October 5, 2008

Höstvindar friska















01.10.08
Käraste! Nu är livet som vanligt igen, Thanapara, kontoret, vännerna och så en massa bangla-festligheter. Imorgon är det Eid, brytningen av fastan och den största festen på året här i Bangladesh. Jag och Ann som arbetar med pedagogiska metoder för Svalorna, nytillkommen till Bangladesh ska till så många som nio hembesök imorgon. I alla hem ska man äta mat och sötsaker. Jag misstänker att det kommer bli mycket av allt!
Nyligen hemkommen från Nepal resan är jag utvilad och pepp på att börja mina intervjuer till rapporten. Dessutom har jag lyckats kamma hem ett visum som räcker ända tills slutet på november vilket innebär lite sinnesro på det hållet ett tag. Det betyder att jag bara behöver söka ett till extension visa från Immigration Office i Dhaka där alla är så trevliga att jag gärna vill söka fler men nu inte längre kan eftersom jag bara behöver ett till. Nöjd.

Det har varit fantastiskt att få besöka Nepal. Jag förälskade mig självklart i landet, bergen, templen, kylan och maten. Då självklart turistmaten eftersom jag hängde som en sucker i turistkvarteren där man kunde äta pasta, falafel och havregröt med honung! Men mest blev det tibetanska hemgjorda nudlar vid Buddahnath(världens största stupa) och hemma hos Dorjes kusin. Vandringen i Annapurna bergen är något jag kan rekommendera till alla även de som inte tränar så mycket, det finns många tigerbalsamförsäljare i krokarna för trötta muskler. Dessutom fick den mig att upptäcka naturfotografen inom mig och bilderna jag bjuder på är därför på hönor och apor från denna resa. Apor vid Swayambhunath i Kathmandu och hönor på Annapurna Trek.

Fred och kärlek! //ellen

No comments: