Tuesday, July 8, 2008

Eko-odlingar och klädesförsäljning, varje dag har guld i mun…

Varje dag får jag lära mig massa nya grejjer. Två av mina arbetsdagar tänkte jag beskriva här.

I lördags så åkte jag och tre andra tjejer från TSDS till Rajshahi och TSDS affär där de säljer de kläder som tillverkas för den lokala marknaden. Tyvärr har butiken gått back i cirka ett år och de har bett mig om hjälp med att vända detta. Jag har absolut ingen aning om vi kan lyckas men vi har tre månader på oss att försöka. Sen är pengarna slut. Vi städade och organiserade och försökte göra fint. Det största problemet var att allt i butiken var täckt av spindelväv och en hel hjord av välmående spindlar som vi försökte omplacera. (Internaly displaced Spiders(IDS)). Men det var kul, finns fortfarande mycket kvar att göra men butiken ser redan otroligt mycket bättre ut…

Sen i söndags så åkte jag ut med Mr Deb på fältbesök i två byar i området. Han arbetar med böndernas möjligheter att förbättra sin situation. Detta görs på flera olika sätt, dels gruppverksamhet där bönderna kan diskutera sina odlingssätt med andra bönder och på så vis hjälpa varandra. I grupperna kan de också få utbildning om hur man kan förbättra sina skördar och hur man odlar mer ekologiskt hållbart. Detta går på sätt och vis hand i hand eftersom de som använder besprutningsmedel ofta tar lån för att köpa in medlet, första året blir skörden bra men andra året är insekterna resistenta mot medlet och det krävs mera medel vilket ofta försätter bönderna i stora skulder. På så vis föds en ond cirkel som inte bara försätter bönderna i mer och mer skulder utan också dödar flera tusen insekter som inte skadar grödorna de odlar. Alltså i onödan och inte så bra för ekosystemet.

Thanapara uppmuntrar bönderna att använda ekologiska odlingsmetoder som olika slaggs komposter, fiffiga insektsfångare och andra smarta lösningar istället för besprutning. Jag fick se några av dessa.

Bland annat zucchini odlingen ovan som man bygger en insektsfångare av en burk med vatten och lite diskmedel i. Genom ett hål i burken kommer insekten in och sen fastnar i diskmedlet. Detta attraherar då bara de insekter som är skadliga för grödan och inte de tusentals andra som är nödvändiga för odlingen. Jag kollade också in några olika former av komposter. Nedan är bilder på en bonde som visar sin mask kompost som bara tar 45 dagar innan den är färdig att användas som gödning på fälten.

Jag har också fått det förklarat för mig hur viktiga dessa diskussions grupper är för empowerment processen för kvinnorna här i landet. Detta eftersom de gör halva jobbet med odlingen men oftast inte får del av stålarna. Kvinnorna i Bangladesh jobbar mest hemifrån, detta innebär förberedelse av fröna som ska planteras, köksträdgårdar för familjens egna bruk och bearbetning av grödorna innan de kan tillagas, såsom torkning, malning och rengöring. Männens sköter vanligtvis arbetet på fältet, med plöjning, plantering, underhåll och skördning. Det är ju efter skörden som försäljningen kommer, och den sköter männen, alltså är det dem som får cashen. Genom att i dessa diskussionsgrupper uppmuntra kvinnans roll i processen och hennes del i resultatet hoppas man på en jämnare fördelning och större diskussion inom familjen vad pengarna ska gå till. Detta är inte bara viktigt för den enskilda kvinnans empowerment utan också för familjens ekonomi eftersom kvinnor ofta är mer benägna att spendera pengarna på utgifter som gynnar barnen och familjens framtid. Därmed inte sagt att alla män super bort skördepengarna, men några.

Detta känns som mycket information på en gång!

//ellen




3 comments:

Jessica & Crisitan said...

Hej min älskade vän! Förlåt för att jag varit lite frånvarande, men det har hänt en hel del här hemma! =) Jag & C ska flytta till den nya lägenheten nästa vecka. Dessutom har vi gjort årets impulsköp och handlat på oss en sommarstuga, en helt underbar fristad en bit utanför stan. Ser fram emot att visa den för dig, du kommer att ÄLSKA stället!! Saknar dig massor! Skickar ett ton kärlek och kramar till dig, min älskade lilla pulla! ;) Du är en av mina klarast lysande solar! PUSS

Fröken Fisky said...

IIIIIIiiii...Ellleeeennnn!!!!
Puss och kram på dig!
Skoj att läsa blogg. Är nästan lite avundsjuk på din mat fast igår fick gjorde erik pannkakor till oss med lönnsirap :)
och mango har vi ju också förstås...

Sofia. said...

Såå glad för ditt inlägg...kul att du skriver! =) Försökte senast jag var inloggad att skriva till dig, men internet krånglade. Tänker på dig med... Såg ett stort skepp i Batumi, såg ut som ett sjörövarskepp; en av pojkarna på organisationen ritade sjörövare varje dag, det var tydligen hans grej...alltid något som får mig att tänka på dig och dina härliga idéer.

Hur har du det? Trivs du? Krånglar internet eller det råkar bara inte finnas nära till hands?

Jag hoppas att du trivs bra...och väntar med spänning på ditt nästa inlägg. =)

STORA kramar, Sofia